Kalinka - Kostuums

Kostuums van Kalinka -

Russisch-Oekraïense folklore: onze kostuums

Mensen in het oude Rusland waren volledig afhankelijk van de natuur. Daarom komen in de traditionele kleding voornamelijk natuurlijke kleuren voor. Elke kleur heeft zijn eigen symbolische betekenis, net als het borduursel en de accessoires.

Russische sarafans Russische, Wit-Russische en Oekraïense kostuums zijn rijk aan kleuren en versierd met borduurwerk en kant. Belangrijke accessoires zijn hoofddoeken, hoofddeksels en schorten. Bij de verschillende regio's horen verschillende modellen, patronen en kleurcombinaties. De hoofddeksels hadden een symbolisch verband met vogels en waren enkele van de belangrijkste onderdelen van de kostuums en kleding van de Russische en Oekraïense vrouw. Wij gebruiken in onze voorstellingen kostuums uit Belgorod, Rostov provincies, Centrale gebieden (Moskou) van de Russische Federatie en Centrale, Zuidelijke en Westelijke gebieden van Oekraïne.

Onze kostuums komen uit Rusland en Oekraïne of worden door onze eigen leden en medewerkers op basis van de traditionele ontwerpen en methoden gemaakt. Leden van Kalinka nemen vaak kleding en accessoires mee van hun reizen naar Rusland en Oekraïne.

We laten ook geregeld kleding door gespecialiseerde ateliers maken. Bij iedere voorstelling is een van de veel gehoorde complimenten dat de kostuums er zo prachtig uit zien. Op de achtergrond van Kalinka is een steeds grotere groep vrouwen bezig met het ontwerpen, naaien, borduren,herstellen en vermaken van de kostuums. Dit alles onder leiding van Maria Kamman.

Kostuums en accessoires

Geen enkel folklorefeest kan zonder kleurrijke, sprookjesachtige kostuums en accessoires. Daarom nu een paar woorden over de kostuums; woorden zijn eigenlijk overbodig; naar kostuums moeten we kijken.

Slavische volken hebben altijd een speciale opvatting gehad van wat mooi is en praktisch; ze hebben altijd een bijzondere kledingkeuze gehad. De schoonheid van kleding was volgens het volksgeloof een bescherming tegen boze geesten en kwade gebeurtenissen in het leven. Elk symbool, elk accessoire had een eigen rol in de bescherming; mensen dachten: je kleding is je tweede huid. Kleding werd meestal gemaakt van thuisgemaakte linnen en van kledingsresten. Soms was er geld om kleren te kopen; die werden dan weer versierd met lapjes stof die men nog ergens had. De versiersels waren applicaties, speciale linten, kant, bloemen; maar het meest geliefde versiersel was toch wel het borduursel. Afhankelijk van het doel van het kledingstuk was het borduurwerk een dier, een vogel, bloemen, een zonnebloem, papaver. Onder al die versiersels werd de ‘ruit’ bijzonder graag gebruikt.

Kostuums van Kalinka - De ruit

De ruit is de meest voorkomende versiering, vooral in de kleding van de mannen. De ruit is in het Slavische volksgeloof een symbool van de zon en vruchtbaarheid; daarom droegen de mannen de ruit op hun sjerp om hun middel; een lange sjerp is overigens een symbool van je lange levensweg.

Kostuums van Kalinka - De doek

Het volgende belangrijke accessoire is de ‘doek’. De doek was een leven lang betrokken bij alle belangrijke rituelen:

Onder de iconen werd altijd een mooie doek gelegd: een witte doek, geborduurd met rode zijde. Brood wordt met een doek uit de oven gehaald: blote handen zijn een belediging voor het brood. Doeken waren een erfstuk. Wanneer een huis in brand staat, moeten de iconen met een doek omwikkeld uit het huis gered worden. Bij Kalinka hebben we ook een bijzonder respect voor doeken en daarom hebben we de doeken een hoofdrol gegeven in onze dans Bjelalitsa.

Kostuums van Kalinka -

Kostuums van Kalinka - Hoofdtooi

Een oeroud geloof van de Slavische mensen zegt, dat de haren van de mens magische kracht hebben; die kracht komt uit de aarde. De aarde heeft immers ook haren, de aren van het graan. Daarom hebben mannen en vrouwen vaak veldbloemen in hun haar of op hun hoed. In de Bereznjanka-dans dragen de mannen zwarte hoeden, rondom versierd met veldbloemen; in Hopak dragen vrouwen kransen van papaver en andere bloemen.